Vakantie Discounter
- Project
- Redesign van gehele website
- Periode
- 2009 tot 2011
- Werkzaamheden
- Interaction design en Visual design
Opdracht.
De Vakantiediscounter bestond al en straalde duidelijk 'goedkoop' uit. Iets dat ook zeker het doel was. Maar de website was verouderd. Daarnaast was er inmiddels een techniek ontwikkeld waarmee pakketreizen van verschillende aanbieders op een slimme manier met elkaar vergeleken kon worden. Die techniek verdiende een nieuw interactie ontwerp. Qua visual design bleef 'goedkoop' het kenmerk maar er mocht ook iets meer 'fun' om de hoek komen kijken.
Aanpak.
Qua interactie ontwerp ben ik gestart met wireframes. Homepage, landingspagina, zoekresultaat, detailpagina. Hier kon ik mooi uitproberen wanneer en hoe men verschillende pakketten kon vergelijken. Vervolgens zijn deze wireframes als prototype voorgelegd aan eindgebruikers door middel van usability onderzoek. We hebben zo'n 3 a 4 onderzoek rondes gehouden. Na elk onderzoek is het Interactie ontwerp bijgeschaafd.
Linear aan dit proces van het interactie ontwerp zijn we ook met het visual design gestart. Zoals aangegeven mocht het 'goedkoop' maar ook 'fun' gaan ademen. Naast het uitproberen van verschillende kleurstellingen en niveaus van informatie dichtheid kwam ook het idee van een mascotte opborrelen. Deze mascotte genaamd 'Mario' (niet te verwarren met) zou bezoekers door de gehele klantreis' heen kunnen begeleiden. Van ontvangst op de homepage tot aan welkom thuis mails. Voor de kleurstelling zijn we geland op geel in combinatie met roze ipv rood. Roze gaf het geheel een iets meer frisheid en origineels, in tegenstelling tot een rode kleur.
Nadat het interactie ontwerp stond is de visuele laag er overheen gelegd en hebben we momenten uitgezocht de kop op te laten steken. Op dat moment was het ook tijd om naar het boekingsproces te gaan kijken.
Het geheel, dus van homepage tot aan boekingsbevestiging is met de visuele laag, is daarna nogmaals getoetst.
Het project is alweer van een tijd terug en de technieken zijn uiteraard verbeterd. Maar de Vakantie Discounter staat nog steeds als een huis en ik ben trots dat ik er aan mee heb mogen werken.
Geleerd.
Bij de eerste opzet van het Interactie ontwerp probeerde ik het prijs vergelijken (van verschillende aanbieders) direct in het zoekresultaat mee te nemen. Dit bleek een stap te vroeg. Men wil eerst een vakantie selecteren op basis van een vanaf prijs en vervolgens pas de prijzen van verschillende aanbieders inzien. De detailpagina was hiervoor dan ook beter geschikt.