Marktplaats
- Project
- Redesign van gehele website
- Periode
- 2011 tot 2014
- Werkzaamheden
- Interaction design en Visual design
Opdracht.
Marktplaats is al jaren een begrip in Nederland. Maar voorkant van Marktplaats was verouderd en soms wat onoverzichtelijk. Omdat er aan de achterkant op een nieuw systeem werd overgegaan was dit ook een mooie kans om de voorkant aan te pakken.
Maar hoe pak je dat aan? Marktplaats is groots. Dagelijks zijn er meer dan 2.000.000 bezoekers op zoek naar een tweedehands fiets, lamp of die ene speciale postzegel. Maar ook voor een Peugeot 206, Timmerman of een aanbieding voor Artis kun je er terecht. De 'use cases' lopen dan ook behoorlijk uiteen.
Daarnaast is er een hondstrouwe doelgroep die je niet voor het hoofd wil stoten. Marktplaats is bij wijze van spreken niet van Marktplaats zelf maar van heel Nederland. Daar mag je dus alleen aankomen als je er respectvol mee omgaat.
Aanpak.
We zijn begonnen met een stijlstudie aan de hand van de detailpagina. Dit was Marktplaats immers de belangrijkste pagina. We wilde uitvinden hoe ver we konden gaan met het verfrissen van de stijl zonder het Martplaats gevoel kwijt te raken.
Als startpunt namen we de huidige stijl. Vervolgens zijn we steeds iets meer opgeschoven naar een frissere stijl. Denk daarbij aan een witte achtergrond in plaats van grijs/blauw maar ook grotere headings en meer witruimte. Op die manier kon er door stakeholder een afweging gemaakt worden. Uiteindelijk durfde Markplaats het aan om op een van de meest frisse stijlen in te zetten.
Met die stijl hebben we meerdere prototypes opgezet. Hiermee hebben we usabillity onderzoeken kunnen uitvoeren rondom het zoeken en plaatsen van tweedehands goederen. Maar ook specifiekere onderdelen zoals Diensten en Vakmensen, Auto's en Aanbiedingen hebben we onderzocht.
Tijdens de interviews merkte respondenten niet spontaan op dat Marktplaats er anders uitzag. En dat was natuurlijk precies de bedoeling. Interactie verbeteringen doorvoeren zonder dat men over de nieuwe stijl valt.
Het project is alweer van een tijd terug. Sterker nog we hebben toen zelfs ontwerpen gemaakt voor m.markplaats.nl (weet u nog!). Inmiddels is responsive design de standaard en is het de stijl nog een tandje moderner geworden. Maar het project heeft aangetoond dat een redesign van formaat haalbaar is zonder een passievolle fanbase voor het hoofd te stoten.
Geleerd.
Tijdens het redesign project zaten we om de 4 weken in 'het lab' om met eindgebruikers in gesprek te gaan. Het werd voor mij duidelijk dat een visuele laag ondergeschikt is aan gebruiksvriendelijkheid. Sterker nog, er werd niet eens op gerept.
Pas nadat het redesign aan een steeds grotere testgroep werd blootgesteld kwamen er opmerkingen met betrekking tot stijl. Zo was niet iedereen te spreken over de witte achtergrond. "Het doet pijn aan mijn ogen! Ik stap over naar Speurders" werd hier en daar als feedback opgegeven. Al was de meeste feedback positief. "Het ziet er veel overzichtelijker uit!" en "Het oogt rustiger" kwam vaak binnen.