Jeffrey Lauwers

Financieel Dagblad

Project
Redesign van verschillende onderdelen
Periode
2014 tot 2015
Werkzaamheden
Interaction design en Visual design

Het Financieele Dagblad (FD) is een van de oudste Nederlandse dagbladen, gericht op economie en bedrijfsleven. Nog het meest te herkennen aan de geel/roze kleur.

Ik heb voor het Financieel Dagblad verschillende onderdelen van een redesign voorzien. Ik licht de 'Header' en het 'Registratie-formulier' graag uit.

De Header

Opdracht.

De Header was uit zijn jasje gegroeid en oogde inmiddels behoorlijk onrustig. Daarbij kwam bij dat men graag een grote advertentie boven de header wilde kunnen tonen. Er was daarom behoefte aan een compactere header.

Aanpak.

Het was een behoorlijke puzzel om de belangrijkste menu items, beursinformatie, de zoek functionaliteit en de 'Abonneren' call to action samen te brengen. Ik heb verschillende variaties uitgeprobeerd. Uiteindelijk was het het positioneren van het logo de grootste uitdaging. Zeker wanneer de website op een kleiner device wordt bekeken. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een korte animatie (1 keer per dag) om vervolgens alle ruimte te bieden aan de belangrijkste navigatie onderdelen.

Enkele variaties op de header.
Responsive gedrag van de header.
Korte animatie om, 1 keer per dag, het logo te tonen bij 'Small screens'.
De header aan de bovenkant van de homepage.

Het registratie-formulier

Opdracht.

Het afsluiten van nieuwe abonnementen is voor het Financieel Dagblad uiteraard een belangrijk punt. Onderdeel hiervan is het registratie-formulier. Dat trouwens ook via 'Inloggen' benaderd kon worden. Maar het registratie formulier bleek niet optimaal te werken. Aan mij de opdracht om te kijken hoe deze top-taak verbeterd kon worden.

Aanpak.

Ik heb eerst uitgezocht of alle informatie die werd uitgevraagd wel noodzakelijk was voor een registratie. Dat bleek niet het geval. Zo kon ik het aantal formulier elementen terug schalen naar een minimum. Dit bood vervolgens ruimte om de positieve punten van het registreren onder de aandacht te brengen.

Daarnaast hebben we het formulier in tweeën geknipt. Eerst stelde we vragen die men zonder moeite beantwoord. Denk daarbij aan Naam en Emailadres. En pas na de email verificatie stelde we de 'lastigere' vragen. Denk daarbij aan het opgeven van een telefoonnummer en het aanmaken van een wachtwoord. Mocht men vastlopen bij dit tweede deel, konden we ze op basis van het emailadres altijd benaderen met de vraag of ze wellicht hulp nodig hadden.

Nadat het formulier enkele weken online stond konden we met trots zeggen dat het aantal registraties met 42% was gestegen!

Het registratie-formulier.
Toetsenborden passen zich aan per invulveld.

Geleerd.

Zoals aangegeven heb ik aan verschillende onderdelen mee mogen werken. Elke opdracht had dan ook een duidelijk kader. Ik heb geleerd binnen deze kaders blijven en te werken met de 'constrains' die er waren. Dit in tegenstelling tot complete redesigns waaraan ik daarvoor werkte.

Daarnaast kreeg ik bij elke opdracht met andere stakeholders te maken. Zodoende leerde ik ook mijn design keuzes toe te lichten bij verschillende mensen.