Project
Vertaling huisstijl van print naar digitaal.
Periode
Augustus 2018 tot September 2018
Werkzaamheden
Interaction design en Visual design

Opdracht.

Voor Dela was een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Deze huisstijl was grotendeels gestoeld op print. Aan ons de taak om deze huisstijl te vertalen voor de digitale uitingen van Dela.

Aanpak.

Als eerst hebben we natuurlijk het huisstijl document uitvoerig bestudeerd. Vervolgens zijn we de keuzes met betrekking tot Typografie, kleur en andere visuele uitingen simpelweg digitaal gaan neerzetten. De typografische schaal. De kleuren, en daarbij het checken van contrast. De icoon en illustratie toepassingen. Alles liepen we na.

Omdat deze studie het startpunt van een Design System zou kunnen zijn hebben we continue ruggespraak gehouden met een front-end developer. Zo kon er ook vanuit de development kant continue input geleverd worden.

Alle 'stijl-elementen' werden vastgelegd in een documentatie omgeving. Daarna zijn we, op basis van die stijl elementen, componenten gaan ontwerpen. Denk daarbij aan de buttons, form controls, cards en top navigatie. Ook tijdens deze fase haalde we feedback op bij een developer.

Met een behoorlijke set aan componenten op zak, konden we template gaan opzetten. Door templates te ontwerpen voor de homepage, een product-pagina en een formulier konden we de component in context toepassen.

Enkele losse componenten.
Homepage opgebouwd uit componenten.
Product-pagina opgebouwd uit componenten.

Geleerd.

Het was interessant om een print huistijl te mogen vetalen. Het contineu afstemmen met een developer gaf vertrouwen dat de digitale vertaling ook echt toepasbaar zou zijn. Helaas werd te laat duidelijk dat de developer in kwestie zelf niet ingepland was om de vertaling ook echt in code door te voeren. Hierdoor voelde het project toch niet volledig afgerond. Leermoment om bij een volgend project dubbel te checken of development ook echt tijd krijgt om de doorvertaling in code te maken. En dan zelfs het liefst tergelijkertijd.