Jeffrey Lauwers

Company Info

Project
Redesign van gehele webapplicatie
Periode
April 2015 tot Juni 2015
Werkzaamheden
Interaction design en Visual design

Opdracht.

Company.info is een database waarbinnen je naar gegevens van organisaties en personen kunt zoeken. Daarnaast ‘spideren’ ze het nieuws zodat je via de ‘Nieuwsmonitor’ een stroom krijgt van nieuwsberichten. Door een ‘Volglijst’ aan te maken met van organisaties en personen die jouw interesseren wordt deze nieuwsstroom uiteraard super waardevol.

Mijn opdracht was om de 'Nieuwsmonitor' van Company.info meer aandacht te geven zonder dat deze de belangrijkste toptaak 'Zoeken' ging overschreeuwen. Daarbij kreeg ik de vrijheid om ook het visual design aan te pakken.

Aanpak.

Ik ben eerst eens uit gaan pluizen welk type nieuwsberichten er via de Nieuwsmonitor op gebruikers af kwamen. Dit verschilde van korte berichten over naamswijzigingen tot aan hele jaarverslagen in PDF vorm.

Vervolgens ben ik gaan kijken welke informatie er per type nieuwsbericht beschikbaar was. Zo kon ik een component opzetten dat ervoor zorgde dat nieuwsberichten gelijkwaardig werden gepresenteerd. Hierdoor ontstond er een voorspelbare stroom aan berichten die gemakkelijk te 'scannen' was.

Zoals aangegeven mocht de Nieuwsmonitor de zoekfunctionaliteit niet overschreeuwen. Na verschillende layouts te hebben onderzocht heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de zoekfunctie boven de Nieuwsmonitor te positioneren met een behoorlijke sloot witruimte. De oranje zoekknop trok uiteraard ook al behoorlijk wat aandacht binnen de verder koel-getinte interface.

We wisten dat veel gebruikers company.info meerdere keren per dag bezochten of zelfs open lieten staan. Om duidelijk te maken dat er nieuwe nieuwsberichten waren hebben we verschillende indicatoren toegevoegd.

Al met al zijn we uitgekomen op een startscherm met een mooie balans tussen zoeken en scannen.

Company.info voor het redesign.
De verschillende content vormen teruggebracht naar de essentie.
Verschillende concepten op wireframe niveau.
Het 'Header' component.
'Nieuwsmonitor' items. Gemakkelijk koppen snellen.
Verschillende componenten op 'nieuwe' updates te communiceren.
Company.info na het redesign.

Geleerd.

Achteraf gezien startte ik te snel met wireframes. Het verschil aan nieuwsberichten en de bijbehorende informatie voelde best wel overweldigend. Door eerst eens uit te zoomen en te noteren wat de verschillen en overeenkomsten waren kreeg ik een beter beeld van de materie. Daardoor kon ik een betere informatie structuur neezetten maar het hielp ook bij gesprekken met de verschillende stakeholders.