Project
Redesign van gehele website
Periode
Oktober 2015 tot januari 2016
Werkzaamheden
Interaction design en Visual design

Opdracht.

BNR gaat als radiozender dieper in op het nieuws. Dit doen ze op de radio zelf maar ook zeker op de website. Uiteraard luisteren er veel ondernemers naar BNR. Maar omdat BNR aanzet tot discussie en je echt over een onderwerp laat nadenken zijn er ook genoeg niet-ondernemers die afstemmen op BNR.

De website van BNR was verouderd en de algehele 'look and feel' werd als te onrustig en duister beschouwd. Wij werden daarom gevraagd om te helpen bij het redesign.

Een harde eis was dat we zouden voortborduren op het stramien van Het Financieele Dagblad. Op die manier zouden toekomstige features gemakkelijk uitgewisseld kunnen worden tussen BNR en het FD.

Aanpak.

Mijn doel was om het stoere en uitgesproken uiterlijk overeind houden en tegelijkertijd voor meer eenvoud te zorgen. Daarnaast vond ik het belangrijk om huidige bezoekers niet afschrikken door alles op de schop te gooien.

Na een stijlstudie ben ik design keuzes gaan vastleggen met betrekking tot typografie, kleur, iconen en fotografie. Van daaruit bouwde ik interface elementen op zoals buttons en invulvelden. Hiermee kon ik vervolgens complexere componenten opbouwen. Denk daarbij aan de 'Header' of de 'Player'.

Tijdens de inventarisatie van componenten keek ik niet alleen bij de huidige BNR website maar ook bij het FD. Op die manier kon ik een en ander gelijk trekken waardoor ook het uitwisselen van bestaande componenten ook mogelijk zou zijn.

Met de componenten op de plank kon ik templates opbouwen en daarmee 'voor en na' impressies opmaken. Deze hielpen mij bij het toelichten van design keuzes in gesprek met stakeholders.

De homepage voor het redesign.
De homepage na het redesign.
Printjes van Design Elements.
Het 'Header' component.
Het 'Player' component.
Het 'Toptaken' component.
Responsive gedrag homepage.
Responsive gedrag 'Overview page'.
Redesign BNR.

Geleerd.

Tijdens dit project heb ik geleerd om bij anderen aan te kloppen wanneer ik hulp nodg had. Zo leek het mij een goed idee om nieuwe foto's van de presentatoren te maken. En in plaats van een donkere achtergrond een lichte te gebruiken. Dit zou bijdragen aan het doel om de look and feel minder duister te maken. Dit werd vervolgens snel opgepakt met een professionele fotograaf.